FANDOM

Kattegat

Kattegat – wioska, a później także królestwo położone nad brzegiem fiordu położonego w południowej Norwegii.

W serialu Edytuj

W Kattegat mieszkał Jarl Haraldson, skąd rozporządzał swoimi ziemiami. Wioska służy jako miejsce spotkań wikingów oraz jako centrum handlowe. Szczególnie biorąc pod uwagę jej położenie i możliwość wypływania z niej w morskie podróże. Rolnicy tacy jak Ragnar i producenci różnych towarów polegają na Kattegat jako rynku pierwotnym, gdzie mogą sprzedawać swoje towary. Później, po tym, jak Haraldson zostaje zabity w pojedynku przez Ragnara, rodzina Lothbrok porzuca swoją farmę, która została spalona przez popleczników Jarla i przenosi się do Kattegat, gdzie Ragnar rządzi jako nowy Jarl.

Gdy Ragnar zyskuje na znaczeniu, Kattegat staje się siedzibą jego potęgi i centrum jego władzy. Jego liczne napady przynoszą miastu wiele bogactw, choć cierpi również z powodu wielu bitew. Z biegiem czasu, pokazane jest, że rozbudowuje się kilka razy. W pierwszym odcinku sezonu czwartego, Kattegat poszerzył swój obszar, aby wypełnić dolinę fiordu, aby móc w stanie przyjąć wiele statków powracających z rajdu na Paryża. Bogactwo miasta wpływa do Kattegat i zasila kwitnący handel. Po klęsce Ragnara w Paryżu, Aslaug zostaje jedynym władcą Kattegat i przekształca go w miasto. Niebawem zjawia się Lagertha, która pokonuje siły Aslaug i ogłasza się nowym wodzem Kattegat. Po tym zdarzeniu buduje rozległe fortyfikacje wokół miasta.

Opis geograficzny Edytuj

Kattegat (duński: /kʰad̥əɡ̊ad̥/) lub Kattegatt (szwedzki: /atːəɡatː/) to 30 000 km² obszaru morskiego ograniczonego przez półwysep Jutlandzki na zachodzie, duńskie cieśniny Danii na południu i prowincje Västergötland, Scania, Halland i Bohuslän w Szwecji na wschodzie. Morze Bałtyckie wpływa do cieśniny Kattegat przez Cieśniny Duńskie. Obszar morza jest kontynuacją Skagerrak i może być postrzegany jako zatoka Morza Bałtyckiego lub Morza Północnego lub, jak w tradycyjnym skandynawskim użyciu, żadne z nich.

Wodzowie Edytuj

W wyniku różnych konfliktów władza nad wioską przechodziła z ręki do ręki. Poniżej wymieniono znanych władców według kolejności rządzenia: